mandag 16. mars 2020

Glemt

Glemt 
av Jessica Brody


Etter en flystyrt er Sera den eneste overlevende. Hun husker ingenting, og hun har ingen skader. Sera husker ikke at hun gikk om bord i flyet, og når mediene søker etter familien hennes, er det ingen som vet hvem hun er.

Det eneste hun har er et merkelig smykke. I tillegg dukker en mystisk gutt fra fortiden opp. Han påstår at hun kjenner han, at de var kjærester. Hun finner også en lapp med ordene «Stol på ham». På hvem? Den eneste hun har noen forbindelse til er gutten, og han tør hun ikke stole på. Samtidig vet hun at hun må stole på han, men husker ikke hvorfor.

Gutten dukker første gang opp mens Sera ligger på sykehuset. Han påstår at han har reddet henne fra et hemmelig forskningsprosjekt og at hun er i fare. Det gjør det heller ikke mer forståelig at Sera har evner hun ikke forstår.

Jeg kan så vidt se ansiktet til en ung mann. En gutt. Det befinner seg bare noen centimeter over meg. Han glir inn og ut av fokus. Jeg klarer å skjelne mørkt hår. Fuktig mot pannen hans. Varme, nøttebrune, øyne. Et skjevt smil.
Og uten å tenke, uten å mene det, smiler jeg tilbake.
Jeg åpner munnen for å si noe, men ordene som kommer ut, er ufullstendige, de ligner babling. Og jeg er bare delvis til stede. «Kjenner jeg deg?»
Han klemmer hånden min. «Ja. Det er meg. Husker du?»
Jeg rekker ikke engang forsøke å gi et svar før det kommer til meg. Det gir gjenklang helt innerst i bevisstheten. Som et fjernt glimt av en flamme som ikke lenger lyser. En stemme som ikke er min.
Ja.
Alltid ja.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar